Påske i Roskilde Domkirke

Kalenderen siger marts og påsken venter lige om hjørnet. Her kan du læse om alle påskens begivenheder i Roskilde Domkirke.

Påsken i Roskilde Domkirke

Det er atter blevet tid til en af de store begivenheder i kirkeåret, nemlig påsken. Påsken som højtid bygger på en spændende og ikke mindst dramatisk fortælling i kristendommen. Påsken indledes med palmesøndag, som markerer begyndelsen på påskeberetningen. Og påsken afsluttes ved 2. påskedag. Datoerne for påsken er forskellige fra år til år. Påskedag skal nemlig falde første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn. Det betyder, at påsken i år starter søndag den 24. marts og slutter mandag den 1. april.

For børn og familier

Er I klar til årets store æggejagt? Vi har brug for alle børn med skarpe øjne til at hjælpe os med at finde de mange chokoladeæg, der er blevet gemt rundt i alle Domkirkens kringelkroge. Årets æggejagt finder sted i forbindelse med familiegudstjenesten palmesøndag 24. marts kl. 14.00. Tilmelding ikke nødvendig.

I åbningstiden er alle børn og deres familier som altid velkomne til at gå rundt på egen hånd og opleve den historiske, kongelige kirke - spørg også i Våbenhuset efter en af vores skattejagte!

Påskens program

I Roskilde Domkirke glæder vi os til at markere påsken. Her vil både være gudstjenester, fællesspisning og ikke mindst musikalske oplevelser. Du kan se hele påskens program her:

PALMESØNDAG

Søndag 24. marts kl. 10.00
Højmesse v. Daniella Anastasie Schilling // Hannover Drengekor
Efterfølgende udvidet kirkekaffe i korrundingen. Vi markerer Daniellas indsættelse som fastansat sognepræst, alle er velkomne

Søndag 24. marts kl. 14.00
Familiegudstjeneste, dåbsjubilæum og årets store æggejagt v. Daniella Anastasie Schilling // Spirekoret

Søndag 24. marts kl. 17.00
Aftengudstjeneste v. Torben Jeppesen

Onsdag 27. marts kl. 12.00
Onsdagsrefleksion v. Ane LaBranche

SKÆRTORSDAG

Torsdag 28. marts kl. 10.00
Højmesse v. Torben Jeppesen
Efterfølgende reception i Konventhuset. Vi markerer Torbens 60 år fødselsdag, alle er velkomne.

Torsdag 28. marts kl. 17.00
Aftengudstjeneste v. Maria Harms

Torsdag 28. marts kl. 18.00
Skærtorsdag fællesspisning - kræver tilmelding, læs mere her

LANGFREDAG

Fredag 29. marts kl. 10.00
Højmesse v. Maria Harms // Voksenkoret

Fredag 29. marts kl. 14.00
Passionskoncert i Domkirken med Drengekoret - Billetter 85 kr. + gebyr, købes her

Fredag 29. marts kl. 17.00
Aftengudstjeneste v. Daniella Anastasie Schilling

Lørdag 30. marts kl. 19.30
Påskevigil med Junior- & Pigekoret v. Ane LaBranche

PÅSKEDAG

Søndag 31. marts kl. 9.30
Påskemusik: Domkoret & Tårnblæsere spiller i kirken, mens alteret åbnes.

Søndag 31. marts kl. 10.00
Højmesse v. Ulla Thorbjørn Hansen // Tårnblæserne spiller til højmessen og fra Margretespiret efter gudstjenesten.

Søndag 31. marts kl. 17.00
Aftengudstjeneste v. Ane LaBranche // Trompet- og orgelspil v. Stig Nielsen og Lene Rasmussen

2. PÅSKEDAG

Mandag 1. april kl. 10.00
Højmesse v. Torben Jeppesen

Mandag 1. april kl. 17.00
Aftengudstjeneste v. Anne-Sophie Olander

Påskens åbningstider

Har I fri i påskeugen? Så kan I komme forbi Roskilde Domkirke.
Når der ikke er tjenester eller kirkelige handlinger, er kirken åben:

Mandag-onsdag  kl. 10.00-16.00
Torsdag kl. 13.00-16.00
Lørdag kl. 10.00-13.00
Påskedagene, søndag-mandag kl. 13.00-16.00

Kirkelige handlinger kan komme i kalenderen med kort varsel.
Opdaterede åbningstider kan altid ses på hjemmesiden