Drengekoret

Roskilde Domkirkes Drengekor blev oprettet i 1987 og består af knap 70 sangere og ledes af Egil Kolind. Drengekoret har et særdeles højt aktivitetsniveau og har omtrent 35 optrædener om året. De fordeler sig på gudstjenester, koncerter i Domkirken og turnéer i ind- og udland. Koret medvirker også i mange andre spændende opgaver. I 2006 medvirkede koret ved optagelserne til DR´s julekalender “Absalons Hemmelighed” og løbende ved opsætninger ved Det Kongelige Teater (fx Intet) og i Teater Hedeland (fx Carmen). Desuden har koret ved flere lejligheder sunget ved større royale begivenheder i Domkirken.

Selvom drengekoret i dets nuværende form blot har eksisteret siden 1987, så har der formentligt været tilknyttet drengekor til Domkirken siden kirkens opførsel. Man ved, at korets aktivitet har været knyttet til latinskolen, og at det har fungeret længe før reformationen.

Drengene har to ugentlige prøver, mandag og fredag, fra kl. 16:00 – 17:30. Herrerne i koret har én ugentlig aftenprøve, onsdag aften. Når koret står for at skulle synge større ting, samles hele koret til aftenprøve.

Mange af Drengekorets sangerne har været med i mange år, fordi de er startet som 9-årige sopraner og fortsat med at synge i mandskoret. Gennem årene har flere af korets medlemmer i mødet med de talrige korværker fundet musikken så spændende, at de har videreuddannet sig og blevet professionelle sangere eller musikere.

Følg Drengekoret på Facebook

Følg Drengekoret på Instagram