Domkirkens lofter

Kom med op på Domkirkens lofter

Kom med op på Domkirkens lofter med vores Domværker, der selv var med under den seneste renovering af taget i 2005-10.

Udforsk den imponerende tagkonstruktion bygget af 350 m3 tømmer, som blev lagret i en længere periode inden det kunne bruges. Du kan stadig dufte douglasgranen, der blev fældet ved Brande og Silkeborg. Hovedspærenes bindbjælker var dog så store at tømmeret måtte hentes i Tyskland. Mærk kobberet som er lagt af dygtige håndværkere efter strenge kvalitetskrav og dyk ned i detaljer som:  franske låse, skrå hageblade samt håndsmedede stalddørshængsler- og greb i massivt kobber. På en omvisning kan du således opleve håndværk i særklasse, hvis metoder og værktøj stort set ikke har ændret sig siden Christian 4. satte spirene på Domkirken, som i dag rager ca. 120 meter op over havoverfladen. Nyd duften af douglasgran og se spor efter branden i 1968. Gennem tagets vinduer kan man se ud over hele Roskilde og ned over fjorden.

Hvornår: Omvisningerne kan med sikkerhed placeres på nedenstående tidspunkter.

Alle mandage og onsdage i åbningstiden. Den første tur kan tidligst starte 15 min. efter åbningstid og den sidste kan senest slutte 15 min. før lukketid.

Pris: 1.200 kr. for omvisningen (+ entré)

Sprog: Kun på dansk

Varighed: ca. 60-90 min.

Gruppestørrelse: Max. 25 personer af sikkerhedshensyn

Særlige forhold:

• Man skal være fyldt 15 år for at deltage.
  • Man skal være godt til bens, da trapperne er meget stejle.
  • Turen foregår på eget ansvar.

Booking: post@roskildedomkirke.dk