Pigekoret

Roskilde Domkirkes Pigekor har eksisteret siden 1996 som en del af Domsognets børne- og ungearbejde. I Pigekoret kræves en stor grad af selvstændighed. Dels får man lektier for hjemme (indspillede korstemmer), som det forventes, at man øver på og dels skal man kunne synge sin korstemme alene sammen med sangere fra andre stemmegrupper. Det faglige niveau er højt og der forventes en seriøs tilgang til korarbejdet.

Pigekoret arbejder med gamle sangtraditioner og med helt ny musik – kirkeligt som verdsligt – herunder bestilte værker, der er komponeret specielt til koret. Med støtte fra Statens Kunstfond, har pigekoret uropført ”Seks Latinske Motetter” af John Frandsen og ”I mørkets stjernegnist” af Irene Becker og Paul Arnbak.

Udover den ugentlige korprøve, synger Pigekoret til Aftensang den 3. fredag i hver måned, konfirmationer, koncerter i Domkirken, korkonkurrencer og støttekoncerter. Som en del af pigekoret får du også mulighed for at komme med på ture. Det kan være øveweekender i en hytte i Danmark eller til koncerter i ind- og udland. Turene giver os noget at øve frem til og styrker det sociale sammenhold i koret.

Pigerne tilbydes undervisning i solosang på videregående niveau. Alt sammen for at styrke korsangen i pigekoret. Jo mere bevidst den enkelte sanger bliver om sin sangteknik, jo bedre bliver koret. Soloundervisningen giver også mulighed for at prøve sig selv af solistisk i korsammenhæng og fx til små koncerter som Kaffe & Klassisk.

Følg Pigekoret på Facebook

Følg Pigekoret på Instagram