Farvel og tak til en Domværker, Ole Pedersen går på pension

Få mennesker kender Roskilde Domkirke - og resten af bygningerne i domsognet - så godt som Ole Pedersen, en levende institution i Domkirken. Ole P. Ole Domværker. Ole, der holder til i Kulhuset og sørger for alt fra alarmer til varmestyring. Ole har besluttet at gøre som Dronningen og lægge sit vigtige hverv i nye hænder i 2024. Den 30. april takker landets eneste Domværker af og går på velfortjent pension.

Før 1994 løste Ole elektrikeropgaver i Domkirken, og det blev siden til en fast stilling i domsognet. Genopbygning af Domkirkens tagkonstruktion, Dronning Ingrids begravelse, etablering af H.M. Dronning Magrethes kommende gravmæle. Ole har fulgt Domkirken igennem hele sin nyere historie og kender hver en krog af kirkens tag, krypter og kældre. Den 1. februar 2024 kunne Ole fejre sit 30-års jubilæum. Dagen blev markeret af menighedsråd, præster og medarbejdere, som benyttede lejligheden til at sige Ole stort tillykke og tak for de mange år, hvor han med stor dedikation og flid har holdt opsyn med byens Domkirke.

”I Ole har Domkirken haft en vogter lige så meget som en dygtig håndværker. Vores Domværker har haft øjne som en høg og et stort hjerte til de tunge mure og det smukke tag. Han må have rekorden i fjernelse af graffiti, jeg tror aldrig noget uvedkommende maling har fået lov at tørre op på vores bygninger, før Ole har dokumenteret, rengjort og kontaktet myndighederne. Desuden har Ole tække på mennesker såvel som mursten. Det er ikke svært at blive inviteret på kaffe i Kulhuset, og takket være Ole har Domkirken haft gode samarbejder med både udlejere, håndværkere og Nationalmuseet årene igennem,” fortæller menighedsrådets kirkeværge Henrik Enig, der ikke lægger skjul på, at Oles indsats i sine egne 12 år som kirkeværge har været ganske uundværlig for at passe godt på den historiske kirke.

Vi ønsker Ole alt det bedste i sin nye tilværelse, og glæder os over, at hans store viden og mange historier om Domkirken forhåbentligt skal genfortælles mange gange endnu under lejlighedsvise omvisninger på lofterne for Fonden til formidling af kulturarven Roskilde Domkirke.

Tirsdag den 30. april kl. 14-16 inviterer menighedsrådet til afskedsreception i Konventhuset, Domkirkestræde 10 for kollegaer, familie og andre der gennem tiden har haft et samarbejde med Ole og ønsker at takke af med Domværkeren på hans sidste arbejdsdag i Roskilde Domkirke. Vi håber at mange har lyst til komme og sende Ole godt videre. Af hensyn til forplejning er tilmelding nødvendig og kan se på mail til kordegn@roskildedomkirke.dk seneste den 22. april.

Med et arbejdsliv i den enorme kirkes kringelkroge, kender man selvfølgelig til en Domkirke-hemmelighed eller to. Dem har Magasinet AMEN været på jagt efter, læs deres interview med Ole fra 2016, fra side 4

1. februar kunne domsognet byde velkommen til Anders Richardt Møller Madsen, der er startet i en ny stilling som byggeteknisk leder, eller Domkirkeforvalter. Anders vil overtage en række af de håndværksmæssige opgaver samt lede små som store bygge- og renovationsprojekter.