Fotoregler

Fotografering i Roskilde Domkirke, Gl. Vor Frue Kirke og Østre Kirkegårdskapel

Fotografering under gudstjenester og kirkelige handlinger

Roskilde Domsogns menighedsråd tillader fotografering (digitale film- og lydoptagelser er ikke tilladt) i Roskilde Domkirke, Gl. Vor Frue Kirke og Østre Kirkegårdskapel efter nedenstående regler:

• Det gælder som generelt princip, at alle må fotografere fra sin plads ved ind- og udgang af kirken.
  • Hvert følge kan efter aftale med præsten udpege en fotograf, der kan tage enkelte billeder under den kirkelige handling fra sin egen plads.
  • Brug af blitz er ikke tilladt.
  • Optagelser af andre kirkegængere og personale må ikke deles på sociale medier uden udtrykkeligt tilsagn (Jf. ophavsret og dataforordning).

Vær opmærksom på, at

• Den udpegede fotograf følger personalets vejledning.
  • Fotografen bør tilstræbe at være så diskret som muligt og tage så få billeder som muligt.
  • Muligheden for fotografering begrænses for at bevare det højtidelige præg ved gudstjenester og kirkelige handlinger
  • Efter en dåb kan fotografering foran alteret aftales med kirketjeneren.

Vedtaget af menighedsrådet d. 21/3 2019.