Fra Natkirke til Nødhjælp

Kirke er ikke noget vi er alene. En hilsen fra tidligere sognepræst Sarah Krøger Ziethen.

Folkekirkens Nødhjælp har lige holdt Sogneindsamling igen. Sogneindsamlingen er alle danske kirkers mulighed for at gå sammen og samle ind til verdens fattigste. Og Roskilde Domkirke samlede også ind. Tak for det!

Siden jeg rejste afsted for snart to år siden har jeg oplevet den skævhed der er i verden på egen krop.

Når jeg går ud for at handle, er det første mit blik møder et hus lavet af hjemmelavede mudder-mursten. Der er et skævt bliktag og ingen strøm. Her bor 3-4 kvinder, 5-6 børn og nogle mænd, der arbejder langt væk og kun kommer hjem til højtiderne, for arbejdsløsheden er tårnhøj og fattigdommen stor.

Foran mig i køen står en masai-kvinde i hendes traditionelle tøj, med tynde metal ringe om benene og perlearmbånd. Hun er langt væk fra hendes stamme, men hun måtte rejse med sin mand, da deres kvæg døde som følge af klimaforandringerne og nu prøver de at leve af at sælge perlearmbånd og kokosnødder til turisterne.

Børn løber og leger, for der er ikke råd til at købe skoleuniformer til dem, så de kan gå i folkeskole – og meget unge mødre bærer meget små børn rundt. Uden uddannelse, tidligt ægteskab.

Jeg køber frugt og grønt der er dyrket på små shambaer (marker) i nærheden og et par samosaer (små snacks) som en pige koger i olie over et bål, der ryger lidt for meget.

Inden jeg er igen er inde ved min computer, er verdens skæve fordeling endnu en gang blevet tydelig for mig!

Jeg har i Folkekirkens Nødhjælp fået mulighed for at gøre en forskel for de mennesker, der har mest brug for det – og samtidigt bruge min teologiske baggrund og erfaring som præst. Folkekirkens Nødhjælp har den internationale diakoni som sin kerne. Diakoni er kirkens omsorg for mennesker. Lokalt er det både fællesspisning, julehjælp og sjælesorg. Globalt er det hjælp til at håndtere klimaforandringerne, stoppe sult og afhjælpe fattigdom.

Mine oplevelser som udsendt til Tanzania har vist mig hvor vigtigt det globale engagement er, hvor vigtig en opgave det er for kirken at tage del i den internationale diakoni. Jeg har oplevet, at kirke ikke er noget vi er alene – men er noget vi er sammen.

Så tak til alle jer, der var med til sogneindsamlingen eller donerede penge i kollekten. På den måde var og er I med til at holde fast på at kirke ikke er noget vi er alene, men noget vi er sammen. Sådan var det i Natkirken – og sådan er det, når vi samler ind til Nødhjælp.

På landsplan indsamlede Folkekirkens Nødhjælp søndag d. 10 marts hele 11.5 mio kr.
I Roskilde Domsogn gik 40 indsamlere 28 ruter på dagen og indsamlede i alt 35.301 kr.
Tak for indsatsen og for hvert et bidrag!