Kirketjener søges til Roskilde Domsogn

Vi søger en ansvarsbevidst og fleksibel kirketjener med gode evner til samarbejde og lyst til at indgå i arbejdet omkring kirkerne med kirkens øvrige medarbejdere.

Du får et afvekslende job som kirketjener i Roskilde Domsogn, hvor kirkerne og Østre Kapel danner ramme om gudstjenester, kirkelige handlinger, natkirke samt koncerter og andre arrangementer.

Kirketjeneren indgår i den samlede gruppe med 7 kirketjenere og 1 ledende kirketjener i Roskilde Domsogn.

Opgaverne kan bl.a. bestå i:

• Kirketjeneropgaver ved kirkelige handlinger i Domkirken og Gl. Vor Frue Kirke – herunder læsning af ind – og udgangsbøn, praktisk forberedelse med videre.
  • Bisættelser og begravelser ved Østre Kapel
  • Betjening af besøgende – mere end 160.000 om året – og opsyn i Domkirkens åbningstid
  • Rengøring i Roskilde Domkirke og Roskilde Domsogns øvrige lokaliteter
  • Medvirken ved mødeafvikling i domsognet
  • Salg af varer i våbenhuset, betjening af kasseapparat og opgørelse af dagens salg
  • Betjening af Domkirkens lydanlæg ved kirkelige handlinger og koncerter
  • Flytning, opstilling og nedtagning af stole, bænke og podier, og en god fysik er derfor en fordel.

Roskilde Domsogn er i udvikling, og det kan forventes, at funktionen og opgaverne ændrer sig. Den rigtige profil imødekommer og bidrager aktivt til denne udvikling.

Stillingen er på 30 timer ugentligt, og arbejdstiden er fordelt på alle ugens dage og på helligdage, ligesom der vil forekomme aftenarbejde.

Funktionen som kirketjener passer til en person der:

• har forståelse og interesse for kirkens arbejde
  • er ambitiøs og engageret i opgaveløsningen
  • er positiv og udadvendt
  • ønsker at bidrage til den videre udvikling af et godt arbejdsmiljø
  • er serviceminded over for besøgende og menigheden
  • både selvstændigt arbejdende og god til at samarbejde
  • omhyggelig, samvittighedsfuld og ansvarsbevidst
  • har gode sprogkundskaber og kan tale engelsk
  • er stabil og fleksibel
  • har vilje og evne til at indgå i et positivt samarbejde med kirketjenerkollegerne og med sognets øvrige medarbejdere

Vor senest ansatte kirketjener supplerer blandt andet med nedenstående udsagn, der karakteriserer den person, der passer til stillingen og dens indhold og opgaver:

• Har forståelse og interesse for kirkens arbejde og er indforstået med, at man arbejder tit når andre har fri.
  • Skal være omstillingsparat og have flair for at skifte arbejdsopgaver på kort tid og der pres på.
  • Have flair for at møde mennesker på kirkegulvet, også i svære situationer.
  • Være frisk på at tage fat, og yde det lille ekstra for teamet, og samarbejdet faggrupperne imellem.

Stillingen

Arbejdstiden er 30 timer ugentlig med dag-, aften- og weekendarbejde.

Ansættelsen er omfattet af Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer (OAO-S) og Organisationsaftalen for kirkefunktionærer med kerneopgaver som kirketjener eller graver indgået mellem Kirkeministeriet og Danmarks Kirketjenerforening og det tilhørende protokollat for kirketjenere. Aftalerne kan ses på www.folkekirkenspersonale.dk.

Nuværende tjenestemandsansatte kirketjenere har ret til at bevare deres tjenestemandsstatus ved ansættelse med direkte overgang. Der skal i så fald ske en klassificering af stillingen.

Det er en betingelse, at den obligatoriske 5 ugers uddannelse for kirketjenere gennemføres indenfor 2 år efter ansættelsens start.

Årslønnen aftales indenfor intervallet 282.420,25 kr. – 364.174,40 kr. (nutidskroner). Fikspunktet er 282.420,25 kr. (nutidskroner). Der er rådighedsforpligtelse til stillingen. Rådighedstillægget udgør årligt 26.651,44 kr. (nutidskroner). OK tillæg på 1.247,51 kr. (nutidskroner) pr. år.

Aftale om indplacering i lønintervallet indgås mellem menighedsrådet og Danmarks Kirketjenerforening.

Løn, OK tillæg samt rådighedstillæg kvoteres i overensstemmelse med stillingens ansættelsesbrøk.

For at blive ansat i Roskilde Domsogn skal der forevises børneattest uden anmærkninger og tilfredsstillende straffeattest.

Ansættelsen sker med sædvanlig prøvetid.

Tiltrædelse

Stillingerne ønskes besat pr. 1. juni 2022.

Ansøgning

Send din ansøgning til 7156fortrolig@sogn.dk senest tirsdag d. 19. april 2022 kl. 12.00.
Der afholdes ansættelsessamtaler onsdag den 27. april 2022.

Der vil blive lagt vægt på dokumenteret evne til samarbejde og ansøgere må være indstillet på at der indhentes referencer.

Flere oplysninger

Kontakt gerne Ledende Kirketjener Jette Nørrekær Lund tlf. 42 64 46 99 for yderligere oplysninger.

Læs evt. mere om Roskilde Domsogn på www.roskildedomkirke.dk
Information om kirketjenerstillingen, også om uddannelsen, findes på www.kirketjener.info

Roskilde Domkirke er en af Danmarks vigtigste kirkebygninger og gravsted for 39 danske konger og dronninger. Domkirken er også UNESCO verdensarv og besøges årligt af over 150.000 gæster, heraf mange udenlandske. Der er i Domsognet beskæftiget mere end 50 fuldtidsmedarbejdere. Menighedsrådet arbejder målbevidst på at højne arbejdsglæden i Domsognet med forskellige sociale tiltag og personalegoder.